miss_cat

miss_cat
missankatt

lördag 27 augusti 2011

Fototriss Tema: vid vatten

I trädgården har vi en liten damm uppbyggd på sten, där har idag dessa små flygare njutit av solljuset, och värmen.


Blodröd ängstrollslända (Sympetrum sanguineum) flyger gärna vid stillastående och långsamt rinnande vatten, samt vid dammar och diken. Hanen är intensivt röd medans honan är mera orange. Benen är helsvarta. Vingarna är genomskinliga och längst ut på vingarna har den vingmärken som är mörk i mitten och ljusare brunrött i kanterna:)
 

Vill ni se fler teman på vid vatten, titta här: http://fototriss.blogspot.com/

23 kommentarer:

  1. Trollsländor är helt fantastiska att studera i närbild. Den här känner jag inte riktigt igen, men jag brukar se en sort med turkos kropp ute vid vår lilla damm.
    Å vingarna är ett underverk i sig.

    Tack/Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Snyggt!! Gillar själv trollsländor men de är riktigt snabba ibland ... jag bara måste påpeka att du har en kanonsnygg header med katten ... rimmar på vatten ju ...
    Ha en makalöst bra vecka.

    SvaraRadera
  3. Inte helt lätta att fota.. Supersnygg triss!

    SvaraRadera
  4. helt klart ett vattendjur...jag älskar trollsländor och ja, alla typer av sländor och drömmer hela tiden om att få vackra bilder på dem!!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  5. Åh jag gillar trollsländor, urfina bilder :-)

    SvaraRadera
  6. Ah sweeet! Jag sitter ofta vid vattnet och muttrar över hur svårfångade de är - snyggt! Ettan måste nog bli favorit... Mycket bra triss! :)

    SvaraRadera
  7. Påminner om "urtidsdjur" - dubbelt vingpar.
    Snyggt fångat!

    SvaraRadera
  8. Bra fångat och vilken fin skärpa.
    //jonna d

    SvaraRadera
  9. En jättefin triss på sländorna. Undrar om det inte är samma art som jag fotade i förra veckan. Den var i alla fall väldigt röd.

    SvaraRadera
  10. Vilka fina bilder, underbar triss. :)

    SvaraRadera
  11. Vilken fin trollslända!
    Kul och annorlunda triss.

    SvaraRadera
  12. Vacker! Jag ser sällan sländor numera där jag bor. Dina var jättefina!

    /Åsa

    SvaraRadera
  13. Ja, de lever verkligen vid vatten (precis som folket i husen på en av mina bilder). Mycket fina bilder.

    SvaraRadera
  14. Finfina bilder på en flygare som är så otroligt kvick! Jag har aldrig lyckats fånga dem på en enda bra bild... Du har tre! Grattis till en bra triss!

    SvaraRadera
  15. De var vackra. Precis idag tänkte jag att det skulle vara trevligt att fota trollsländor, men inga har jag sett i år. Nu fick jag njuta av dina bilder istället.

    SvaraRadera
  16. Jag tycker inte om dom där... Men snyggt fotat! ;-)

    SvaraRadera
  17. Läckra bilder, måste vara härligt att ha en damm på tomten

    SvaraRadera
  18. Ett tillägg: Mina bilder är fotade på Ängö (eller svanfamiljen på Lindö men det är ju nästan samma sak..)

    SvaraRadera
  19. Läckra foton! :-)
    Att jag dessutom lärde mig något om sländor blev en extra bonus. :D

    SvaraRadera